فهرست

آشنایی با انواع پرده اداری

یکی از مهمترین جنبه ها و موضوعات مرتبط با دفاتر اداری که به سبک و استایل مورد استفاده در فضاهای کاری شخصیت خاص و منحصر به فرد و مناسبی می بخشد، پرده اداری است.

اگرچه برخی از مدیران و کارمندان به اشتباه بر این باور هستند که تنها کارکرد پرده های مورد استفاده در فضاهای اداری، جلوگیری از بازتاب نور بر روی مونیتور است، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که این پرده ها به صورت کلی دارای چند کارکرد مهم هستند.

محافظت در برابر تابش نور خورشید، چه از نظر بازتاب نور و چه از نظر تابش های زیان بار خورشید برای چشم ها یا پوست و همچنین کارکرد زیبایی شناختی پرده ها به عنوان بخشی از دکوراسیون، دو مورد از این کارکردهای مهم و تاثیرگذار هستند.

البته به اعتقاد بسیاری از کارمندان و کارفرمایان، ایجاد فضای خصوصی و حفظ اسرار در زمان نیاز، یکی دیگر از کارکردها بسیار مهم و مورد نیاز این پرده ها است.

مجموعه این موضوعات باعث شده تا انواع بسیار متفاوت و متنوعی از این پرده ها تولید شده و در نتیجه افرادی که به دنبال انتخاب پرده مناسب برای فضای کاری هستند هم با گزینه های مختلف و متنوعی از انواع پرده ها، مانند پرده کرکره، روبرو باشند.

در این مقاله قصد داریم تا با هدف کمک رسانی به این افراد، مجموعه ای از اطلاعات مفید و ضروری درباره پرده های محل کار را در اختیار خوانندگان قرار داده و در این میان یک یا دو نمونه بسیار پر کاربرد و مفید از این پرده ها را هم معرفی کنیم.

 

 

رنگ، جنس و طول

جنس پرده، یکی از مهمترین اجزا به کار رفته در پرده های محل کار است که به نوعی از جمله عوامل اصلی در زمینه مشخص کردن میزان کارایی پرده ها و همچنین نحوه نگهداری از آنها در طول زمان هم به شمار می آید.

در این زمینه و عنوان مثال می توان گفت که اگر پرده ها از جنس بیش از حد کلفت و سنگینی تولید شده باشند، ممکن است به خوبی و نرمی جمع نشده و باعث اختلال در نحوه پنجره ها شوند.

در مقابل این امکان هم وجود دارد که پرده های بیش از حد سبک و نازک در هنگام آویخته شدن بر قاب پنجره ها، به شکل زیبایی در جای خود قرار نگرفته و یا با تکان های ناگهانی در اثر آرام ترین نسیم ها، آرامش دفتر را از بین ببرند.

رنگ مورد استفاده در پرده اداری هم به همان اندازه جنس پرده مهم است و می تواند بر کیفیت کلی فضا تاثیر بگذارد.

انتخاب رنگ نامناسب برای پرده ها می تواند باعث ایجاد شدن فضای سنگین و ناراحت کننده ای در محیط کار و در نتیجه پایین آمدن راندمان کاری کارمندان شود.

ابعاد محل آویخته شدن پرده هم یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب پرده های مورد استفاده در فضاهای کاری است.

تجربه سال ها استفاده از انواع پرده ها در دکوراسیون داخلی به طراحان نشان داده است که هر کدام از انواع پرده ها برای ابعاد خاصی از پنجره ها مناسب هستند.

راحتی و تناسب بصری و نوری

زیبایی و تناسب بصری هم از نکات بسیار مهم و ضروری دیگری است که در زمان انتخاب پرده اداری باید توجه زیادی به آن شود.

پرده های نازیبا، می توانند باعث سردرگمی و کلافکی افراد و کارمندان در حال استفاده از فضای کاری شده و در نتیجه بهره وری کلی نیروی کار را کاهش دهند.

علاوه بر این تنظیم نور نامناسب ناشی از انتخاب نادرست پرده هم می تواند به دلیل ایجاد شرایطی مانند درخشش های ناگهانی باعث ایجاد خستگی، سردردهای میگرنی و حتی آسیب های بصیری شود.

به این ترتیب می توان مشاهده کرد که این پرده ها و انتخاب درست آنها نه تنها از زیبایی شناختی، بلکه از نظر میزان بهره وری و همچنین سلامت نیروی کار، موضوعات مهم و شایان توجه خاصی هستند.

اکنون که با خصوصیات کلی پرده های مورد استفاده در فضاها اداری آشنا شدیم، اجازه دهید تا دو مورد از رایج ترین و شناخته شده ترین این پرده ها را معرفی کنیم.

پرده کرکره

شاید رایج ترین نوع پرده مورد استفاده در فضاها اداری و دفاتر کار، پرده هایی از نوع پرده کرکره باشند.

این پرده ها که بسته به جنس و رنگ مورد استفاده در ساخت به انواع مختلفی مانند پرده پنلی، پرده آلومینیومی یا فلزی، پرده چوبی و پرده لوردراپه تقسیم می شوند مزایای زیادی در اختیار افراد قرار می دهند که از نمونه های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم و کنترل میزان نور ورودی به فضا
  • ایجاد حریم امن خصوصی
  • قیمت مناسب در کنار استحکام و طول عمر بالا
  • قابلیت نصب و همچنین نگهداری آسان
  • تنوع بسیار زیاد طرح ها و رنگ ها و در نتیجه امکان استفاده در فضاهای مختلف و متنوع.
  • یکی دیگر از انواع پرده های مورد استفاده در فضاهای کاری که در بخش بعدی این مقاله به معرفی آن می پردازیم، پرده سیلوئت است.

پرده سیلوئت

شاید اولین سئوالی که با شنیدن عنوان سیلوئت به ذهن بسیاری از شنوندگان برسد این است که پرده های سیلوئت، اصولا چه پرده هایی هستند.

در پاسخ به این پرسش باید گفت که واژه سیلوئت Silhouette در لغت به معنای شیئی است که نور را پخش می کند.

سیلوئت ها، نوعی از پرده های مورد استفاده در سبک دکوراسیون مدرن هستند که با عنوان پرده زبرای سه بعدی هم شناخته می شوند.

این پرده ها، از نظر ظاهری شباهت زیادی به پرده ها کلاسیک کرکره ای دارند، با این تفاوت که در ساخت آنها به جای فلز یا مواد سخت از پارچه استفاده شده است.

به عبارت دیگر این پرده ها از نظر ساز و کار شبیه پرده های مدل کرکره ای عمل می کنند، اما از نظر ماهیت و ساختار شبیه پرده های زبرا هستند.

این پرده ها معمولا از دو نوار پارچه تور یا حریر که به صورت موازی قرار گرفته اند و یک لایه پارچه کلفت تر در بین این دو نوار ساخته شده اند.

این پرده ها، همانند پرده های مدل کرکره ای عمل کرد و امکان تنظیم میزان نور ورودی به فضا را در اختیار کاربران قرار می دهند.